Affären i Rydbo

Klicka på bilden för att se den förstorad.

Wisen almanacka

Efter att ha varit innehavare av handelsboden vid Ullna från 1881 flyttade J.O. Wisén 1890 till Stockholm och öppnade en Speceri- och Viktualiaffär på Stora Badstugatan (nuv. Sveavägen). På almanackan från 1893 gör han reklam för sin handelsbod. Här kan man köpa allt från socker och choklad till cement och stenkol.

Bodén sigill

År 1890 övertog handelsmannen Gottfrid Bodén den enkla diversehandeln vid Ullna av J.O. Wisen. 1904 valde Bodén att flytta handelsboden till den nyanlagda järnvägstationen i Rydbo där han uppförde en byggnad som innehöll både affärslokal och bostad för handlanden och hans hushållerska. Bilden visar hans lacksigill.

Räkning cykel

I maj 1948 köpte Karin Kjellberg en ny damcykel i G.E. Lenkes handelsbod. Cykeln ankom till Rydbo järnvägstation och priset var 235 kronor. Hon betalade 25 kronor kontant, resten betalades på avbetalning. Karin Kjellberg var gift med Hjalmar Kjellberg som var stationsmästare vid Rydbo station.

Julkaffe i affären äldre

 

 

 

Till lucia bjöds alltid på kaffe i Lenkes affär stämningsfullt med levande ljus och vinterbonader. På bilden framgår affärens breda sortiment. Här trängs porslinsskålar med målarfärg och bananer. Bilden är från 1958.

Utkörning varorEn välpackad bil redo för utkörning av varor till sommargästerna i Rydbo Saltsjöbad. Året är 1958 och bilen är en Ford Taunus 15M av 1955 års modell med hela 55 hk. Bilden är från baksidan av Lenkes affär.

Esso Pratts Rydbo1925 skrev handlanden G. E. Lenke ett avtal med oljebolaget Pratts om försäljning av bensin från en manuell bensinpump utanför handelsboden i Rydbo. 1931 köptes Pratts Bensin upp av Standard Oil och 1951 ändrade de namn till Esso. Affären fick en ny bensinpump med en vacker Essokupol. På våren 1964 upphörde bensinförsäljningen och bensinbolaget skickade ut en saneringsman. Iförd avancerad gasmask och stiliga skyddskläder utfördes rengöringen inne i tanken innan den grävdes upp och togs bort.

Affar-trafikBörje Lindströms en solig sommardag 1975. Trafiken genom samhället var tät. På bilden kan man räkna ända upp till 12 personbilar. Först sommaren 1978 blev den nya Vaxholmsvägen klar och avlastade samhället från all genomfartstrafik.Affären Rydbo Börje LindströmInteriörbild från Börje Lindströms affär 1975. Visst var det trångt i affären men det fanns också en atmosfär och trivsam stämning som inte går att hitta i moderna livsmedelshallar. Längst till höger har Inga Britt Söderberg slagit in 12,67 kr i kassapparaten och tar emot kontanter av kunden.

Affären 1977En sista bild på Börje Lindströms gamla affär. Börje hade flyttat till sin nya butik längre upp i samhället och snart började rivningen av den gamla affären med anor från 1904.

Mjolkaffaren

 

1947 öppnade Elsa Lindström ett bageri med tillhörande café och mjölkaffär i sitt nybyggda hus granne med småskolan i Rydbo. 1960 fick affären fullt livsmedelssortiment och byggdes också om till snabbköp. Ända fram till hösten 1964 fanns det två affärer i samhället.